1. Skip to Menu
  2. Skip to Content
  3. Skip to Footer

Aνθοϊάματα. Οι αθόρυβοι αλλά πανίσχυροι θεραπευτές του νου και της ψυχής μας.

Aνθοϊάματα«Οι πραγματικές πρωταρχικές ασθένειες του ανθρώπου είναι τα ελαττώματά του… Αν επιμένουμε σε κάθε τέτοιο ελάττωμα ενάντια στη φωνή του Ανώτερου Εαυτού, θα προκληθεί μια σύγκρουση η οποία θα καθρεφτιστεί κατ’ ανάγκη στο υλικό σώμα, παράγοντας το δικό της ιδιαίτερο τύπο ασθένειας… Μην εστιάζετε στην ασθένεια, εξετάστε τις απόψεις που έχει για τη ζωή αυτός που υποφέρει… Πίσω από κάθε ασθένεια, βρίσκονται οι φόβοι μας, τα άγχη μας, η πλεονεξία μας, οι συμπάθειες και οι αντιπάθειές μας… Τα ιάματα θεραπεύουν τους φόβους μας, τις ανησυχίες μας, τα λάθη και τις αδυναμίες μας. Αυτά είναι που πρέπει να αναζητάμε κι ύστερα η ασθένεια, όποια κι αν είναι θα φύγει.»

Για τον Έντουαρτ Μπαχ

Ό Έντουαρτ Μπαχ έγραφε τις παραπάνω γραμμές τα πρώτα χρόνια του προηγούμενου αιώνα. Τέτοιες απόψεις για τη θεραπευτική την εποχή εκείνη που η χημεία θριάμβευε φαινομενικά σε όλα τα επίπεδα της ιατρικής και της θεραπευτικής γενικότερα, ακούγονταν στα αυτιά των πρώτων τεχνοκρατών επιστημόνων, περισσότερο σαν γραφικές, ρομαντικές απόψεις που τους έκαναν να χαμογελούν συγκαταβατικά αν όχι ειρωνικά.
Ωστόσο ο Έντουαρτ Μπαχ δεν ήταν ένας τυχαίος ονειροπόλος θεραπευτής με μεταφυσικές τάσεις, αντίθετα, ήταν από τους κορυφαίους ιατρούς της εποχής του με διεθνείς επιστημονικές διακρίσεις, επιτυχίες και ανακαλύψεις τόσο στο ερευνητικό όσο και το θεραπευτικό πεδίο οι οποίες μνημονεύονται και χρησιμοποιούνται έως σήμερα από την επικρατούσα ιατρική.

Γρήγορα όμως αντιλήφθηκε ότι αυτό που αποκαλούμε «σωματική ασθένεια» δεν είναι παρά η εκδήλωση, η αποκρυστάλλωση στο σωματικό επίπεδο, των ψυχονοητικών ανισορροπιών και ελαττωμάτων μας. Φαίνεται πως ο ίδιος είχε την τύχη και την οξυδέρκεια να έρθει σε επαφή και να μελετήσει τη θεραπευτική από τη σκοπιά της αρχαίας θεραπευτικής, εσωτερικής σοφίας. Η σοφία αυτή τουλάχιστον στη Δύση, είχε σαν κύρια αφετηρία της την Ιπποκρατική ιατρική που εμπνεόταν από την ορθόδοξη εσωτερική Παράδοση, κυρίως την Ορφική, ενώ στη συνέχεια εξελίχθηκε μέσα από τις θεωρίες του Παράκελσου και πολύ αργότερα του Χάνεμαν, φτάνοντας να εκφράζεται στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα μέσα από τη σκέψη του Ρούντολφ Στάινερ και άλλων μεγάλων διδασκάλων - θεραπευτών εκείνης της εποχής.

Σε αντίθεση με την επικρατούσα ορθολογιστική και υπερβολικά υλιστική αντίληψη που επικρατούσε για τη θεραπευτική εκείνα τα χρόνια, η οποία θεωρούσε τις διάφορες ασθένειες ανεξάρτητες και αποκομμένες από τη συνολική ψυχονοητική εικόνα του ατόμου, ο Έντουαρτ Μπαχ έγραφε σε κάποιες σημειώσεις του:

« Ο κύριος λόγος της αποτυχίας της σύγχρονης ιατρικής είναι ότι ασχολείται με τα αποτελέσματα και όχι με τις αιτίες. Για πολλούς αιώνες η ουσιαστική φύση της ασθένειας έχει επικαλυφθεί από τον υλισμό…Η κατάσταση μοιάζει με έναν εχθρό καλά οχυρωμένο στους λόφους που κάνει συνεχώς ανταρτοπόλεμο στις γύρω περιοχές, ενώ ο κόσμος αγνοώντας τα οχυρά του, αρκείται να επισκευάζει τα κατεστραμμένα σπίτια και να θάβει τους νεκρούς, οι οποίοι είναι το αποτέλεσμα των επιδρομών αυτών που λεηλατούν.

«Αυτή είναι σε γενικές γραμμές η κατάσταση της σύγχρονης ιατρικής, τίποτε δηλαδή περισσότερο από μπάλωμα των φθορών…Η ασθένεια δεν θα θεραπευτεί ποτέ ούτε θα εξαλειφθεί με τις σύγχρονες υλιστικές μεθόδους για τον απλό λόγο ότι η προέλευσή της δεν είναι υλική».

bach edwardΟι θέσεις του αυτές που σε γενικές γραμμές τις συναντά κανείς και στην Ομοιοπαθητική αλλά και τις υπόλοιπες ολιστικές θεραπείες τον ώθησαν να ειδικευτεί σ’ αυτή την επιστήμη και στη συνέχεια να εμπνευστεί το σύστημα που αποκαλούμε «Ανθοθεραπεία». Πρόθεσή του ήταν να συγκροτήσει μια θεραπευτική μέθοδο ακόμη περισσότερο λεπτοφυή, λεπτεπίλεπτη και απαλλαγμένη από τυχόν παρενέργειες, που θα ήταν ικανή να θεραπεύει ριζικά και με ήπιο τρόπο εκείνες τις ψυχονοητικές μας παρεκκλίσεις που καταλήγουν να εκδηλώνονται με ποικίλες σωματικές ασθένειες.

Σήμερα εννενήντα σχεδόν χρόνια μετά, η σύγχρονη επιστημονική θεραπευτική, μέσα από την κλινική έρευνα, συγκλίνει ολοένα και περισσότερο στις απόψεις του Έντουαρτ Μπαχ και των άλλων μεγάλων πρωτοπόρων που έθεσαν τις βάσεις για μια νέα φιλοσοφική αντίληψη αντιμετώπισης των ασθενειών η οποία δεν καλύπτει, απλώς το πρόβλημα αντιμετωπίζοντας μόνο τις εκδηλώσεις του, αλλά ξεριζώνει την αιτία που το προκαλεί και η οποία δεν είναι άλλη από τα ελαττώματα και οι γενικότερες αδυναμίες που αναπτύσσουμε στη νόηση και την ψυχή μας.

Κλασικό παράδειγμα αυτής της νέας προσέγγισης αποτελεί στις μέρες μας ο Γερμανός ψυχοθεραπευτής Ρίντιγκερ Ντάλκε που μετά από πολύχρονη κλινική έρευνα κατέληξε να καταφέρει να προσδιορίσει σε σημαντικό βαθμό το αντίστοιχο νοητικό ή ψυχικό ελάττωμα ή τα ελαττώματα που κρύβονται πίσω από τις σωματικές ασθένειες. Οι έρευνές του βρίσκονται δημοσιευμένες και αποτελούν ένα σημαντικό βοήθημα της εναλλακτικής θεραπευτικής.

Τα ανθοιάματα Μπαχ και η εσωτερική ανθρωποσοφική Παράδοση.

Αν κάποιος αποπειραθεί να κάνει κάποιους συσχετισμούς και αναλογίες μεταξύ της θεωρίας και της πρακτικής της Ανθοθεραπείας από τη μία και της ορθόδοξης Εσωτερικής Ανθρωποσοφικής Παράδοσης που εδώ και αιώνες, μας αποκαλύπτει μεγάλο μέρος της αλήθειας για τη βαθύτερη σύσταση και λειτουργία του ανθρώπινου όντος, δεν θα εκπλαγεί για το ότι τα αθοιάματα έχουν τόση αποτελεσματικότητα. Αυτό συμβαίνει ακριβώς γιατί όλη η φιλοσοφία της Ανθοθεραπείας έχει σαν έρεισμα την αλήθεια αυτή και τη χρησιμοποιεί με έναν εξαιρετικά αποτελεσματικό αν και αθόρυβο και εξαιρετικά σεμνό τρόπο. Στην πραγματικότητα η Ανθοθεραπεία ταυτίζεται ολοκληρωτικά με τη σύσταση του ανθρώπινου όντος και τους βαθύτερους νόμους που το διέπουν.

Για παράδειγμα, όλες οι ορθόδοξες εσωτερικές Παραδόσεις συμφωνούν πως η νόηση, η ψυχή και το σώμα του ανθρώπου αποτελούν τα εξωτερικά επενδύματα που χρησιμοποιεί το πνευματικό ον που ονομάζεται «πνευματικός άνθρωπος» και το οποίο όντας αγνό αλλά χωρίς ατομική συνείδηση, έρχεται στη γη προκειμένου, ερευνώντας το υλικό επίπεδο να αποκτήσει συνείδηση ατομική. Από τη μια λοιπόν έχουμε το αγνό πνευματικό πυρήνα του ανθρώπου που αποτελεί μια εσωτερική οντότητα και από την άλλη το σύνολο των εξωτερικών του επενδυμάτων, των εργαλείων με τα οποία έχει εφοδιαστεί προκειμένου να πραγματοποιήσει το έργο του. Όλα τα νοητικά και ψυχικά ελαττώματα που αναπτύσσει ο άνθρωπος εστιάζονται και αναπτύσσονται σ’ αυτό το σύνολο των εξωτερικών περιβλημάτων λόγω κυρίως των επιδράσεων του περιβάλλοντος, προκαλώντας μια σειρά από στρεβλώσεις στην ανθρώπινη συμπεριφορά. Οι στρεβλώσεις αυτές εμποδίζουν και αντιτίθενται στο έργο του εσώτερου ανθρώπου προκαλώντας μια κατάσταση διαρκούς ανισορροπίας και δυσαρμονίας μεταξύ του εσώτερου ανώτερου εαυτού μας και της εξωτερικής μας συμπεριφοράς. Η ισορροπία που κανονικά θα έπρεπε να υπάρχει μεταξύ των δύο αυτών οντοτήτων αν η νόηση, η ψυχή και κατ’ επέκταση το σώμα μας δεν διατηρούσαν τα ελαττώματα αυτά, εκφράζεται από τον αριθμό 2. Το 2 είναι ο κατ’ εξοχήν αριθμός που αντιπροσωπεύει την έννοια της ισορροπίας. Ο άνθρωπος έχει δύο πόδια για να περπατά ισορροπημένα και αν το ένα από αυτά πάσχει, η ισορροπία χάνεται. Το ίδιο ισχύει και για την όρασή μας που την ισορροπημένη λειτουργία της εξασφαλίζουν τα δύο μάτια με τα οποία είμαστε εφοδιασμένοι. Πολλά ακόμη τέτοια παραδείγματα μπορεί κανείς να εξάγει αν εξετάσει λεπτομερώς τη συνάφεια της συγκρότησης του ανθρώπου με τον αριθμό 2. Τα ανθοιάματα του Έντουαρτ Μπαχ από την άλλη είναι τριάντα οκτώ στον αριθμό. Ακολουθώντας την αριθμοσοφική μέθοδο και προσθέτοντας τον 8 και το 3 παίρνουμε τον αριθμό 11 που η αναγωγή του στη μονάδα μας δίνει τον αριθμό 2 (1+1=2) που υποδείχνει την ικανότητα των ανθοιαμάτων να επαναφέρουν την ισορροπία μεταξύ του ανώτερου εαυτού μας και των επενδυμάτων του.

Ας έρθουμε τώρα στον αριθμό 7. Ο αριθμός αυτός έχει άμεση σχέση με τη σύσταση τόσο της νοητικής όσο και της ψυχικής μας υπόστασης. Η ψυχή μας στο επίπεδο των εκδηλώσεων αποτελείται από επτά επίπεδα και το ίδιο ισχύει και για τη νοητική μας υπόσταση. Στα επτά αυτά επίπεδα εδράζεται και εστιάζεται το σύνολο των ψυχονοητικών μας αρετών, ιδιοτήτων αλλά και ελαττωμάτων. Είναι άραγε τυχαίο που και οι κατηγορίες στις οποίες έχει χωρίσει ο Ε. Μπαχ τα ανθοιάματα, ανάλογα με το είδος του ελαττώματος που καλούνται να θεραπεύσουν είναι επτά; (φόβος, ανασφάλεια, έλλειψη ενδιαφέροντος για το παρόν, μοναξιά, υπερευαισθησία σε επιρροές και ιδέες, έλλειψη θάρρους και απόγνωση, υπερβολικό ενδιαφέρον για το καλό των άλλων). Ασφαλώς όχι! Η ταύτιση των κατηγοριών αυτών με τον αριθμό επτά υποδεικνύει, κατά τη γνώμη μας, πως η γκάμα των ανθοιαμάτων μπορεί να δράσει σε όλο το φάσμα της νοητικής και της ψυχικής σφαίρας του ανθρώπου.

Πολλά ακόμη παραδείγματα θα μπορούσαμε να αναφέρουμε, ας τελειώσουμε όμως το κομμάτι αυτό του άρθρου μας, με τον αριθμό 4. Πρόκειται για τον αριθμό που σύμφωνα με την Παράδοση αντιπροσωπεύει την ανθρώπινη σκέψη και παράλληλα την εξωτερική ισορροπία, δηλαδή την ισορροπία στη φύση. Η φυσική ισορροπία και η διατήρηση και εξέλιξη της ζωής εξασφαλίζονται χάρη στα τέσσερα στοιχεία, δηλαδή τη φωτιά, τον αέρα, το νερό, τη γη. Ακόμη, έχουμε τις τέσσερις εποχές, τα τέσσερα σημεία του ορίζοντα κ. λ. π. που όλα συντελούν στο να υπάρχει να ισορροπεί και να εξελίσσεται ο φυσικός μας κόσμος.

Η δοσολογία στην οποία χορηγούνται συνήθως τα ανθοιάματα είναι 4 σταγ. 4 φορές την ημέρα. Το γεγονός αυτό υποδηλώνει πως χορηγούμενα με αυτόν τον τρόπο της ταύτισης με το νόμο του τετραδικού, η δράση τους μπορεί να επαναφέρει και να διατηρήσει τη ισορροπία στην εξωτερική, καθημερινή μας ζωή. Παράλληλα, η τετραδική χορήγηση των ιαμάτων υποδείχνει πως η βελτίωση της κατάστασης που θέλουμε να θεραπεύσουμε έρχεται μέσα από την αλλαγή στον τρόπο σκέψης του ασθενούς που στην Ανθρωποσοφική θεραπευτική αντιπροσωπεύεται από τον αριθμό 4.

Συνέχεια: Aνθοϊάματα. Η έννοια του ελαττώματος και η σχέση του με την ασθένεια.